onsdag 1. april 2009

Mannsberg - Vettismorki - Skogadalsbøen - Fanaråken - Turtagrø

Sommeren 2007 valgte vi en uke med fottur i fjellet slik vi pleier. Denne sommeren hadde vi kjøpt hyttetomt på terskelen til Jotunheimen, nærmere bestemt på Mannsberg i Årdal kommune. Siden værmeldingene for området var lovende, valgte vi å parkere bilen på hyttetomten, ta sekken på ryggen og så sette kursen inn i Jotunheimen.

Turen fra Mannsberg mot Vettismorki var variert og vakker. Vi hadde ikke gått lenge før Jotumheimens tinder over 2000 meter høye dukket opp i det fjerne.

Ned mot Vettismorki var landskapet like trollsk og vakkert som i et norsk folkeeventyr.

Turistforeningens selvbetjente hytte, Ingjerbu, var vårt mål og overnattingsplass første dagen.
Dagen etter gikk turen videre oppover Utladalen over Friken til Skogadalsbøen.
Skogadalsbøen er en stor betjent hytte der vi fikk deilig treretters middag. Siden vi hadde hund med, måtte vi overnatte i det koselige anekset med det talende navnet Fugleburet :)

Neste morgen gikk vi videre opp på Fanaråken 2068 meter over havet. Også her har DNT (Den norske turistforening) en hytte på toppen som er betjent om sommeren.

Siden vi kom frem tidlig på ettermiddegen valgte vi å ikke overnatte på toppen, men heller gå ned til hotellet på Turtagrø og overnatte der.

Dagen etter tok vi bussen over Tindevegen tilbake til Øvre Årdal og videre derifra tilbake til bilen på Mannsberg.