søndag 25. juli 2010

Vestre Austabotntind - 2100 moh

Denne sommerferien vil turene vi tar hovedsaklig være dagsturer fra hytta til høye og lave topper i området. Thomas er mest lysten på de høye og det at terrassen på hytta var ferdig skulle feires med tur til en som rager over 2000 meter over havet :-) Valget falt på Vestre Austebotntind som er en av de lettest tilgjengelige toppene i Hurrungane i Jotunheimen.
Lørdag 24. juli var det meldt strålende solskinn, men skyene sørget i allefall for at ikke vi fikk noe solskinn på oss. Det var likevel flott turvær. Vi kjørte fra hytta først ned til Øvre Årdal og så videre Tindevegen mot Turtagrø. Vi betalte avgiften, men fikk avtale om å kun betale en vei og parkerte så like ved bommen. Så var det bare å ta beine fatt mot toppen...
Store Austebotntind er den høyeste som du ser på bildet over. Den er 2204 moh, men for å nå den må du ha klatreutstyr og der er ikke vi. Særlig er ikke klatring noe for meg som er alvorlig angrepet av høydeskrekk.... Veste Austebotntind er den knatten som er til venstre for den store på bildet. En ting er sikkert - det er mye stein her :-)
Jeg og Zappa satte oss litt opp i steinrøysa på bildet til høyre over ca 1900 moh. Thomas fortsatte den luftige veien til toppen.
Dette bildet tok Thomas på toppen mot nord. Her ser vi mange av de andre tindene over 2000 moh i Hurrungane. Selv Thomas synes dette var skikkelig luftig, men mektig.

Selv om jeg kjente høydeskrekken fikk meg til å tro at hver stein kunne rase under føttene mine når som helst, var jeg litt ut mot kantene å tittet ut og ned.
Det var riktig folksomt der oppe og en munter svenske insisterte på å ta bilde av oss :-)


Selv om jeg og Zappa satt i en steinrøys og lengtet etter sol halve turen, så var det en veldig flott tur. Thomas var lettere beruset av fjellet og var i gang med å planlegge neste topp umiddelbart :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar