tirsdag 19. juli 2011

Eldegard - Løst - Onsete - Kvenli

I går mandag den 18. juli og sommeren første feriedag, tok vi en skikkelig tur i skogen.

Vi startet ved Eldegardsfossen der det er en liten parkeringsplass langs Fv 53 ca 5 km fra Øvre Årdal mot Årdalstangen.  Så fulgte vi en fin god sti oppover på høyre siden av fossen.

Stien var enkelte plasser murt opp som en smal vei og slynget seg bratt oppover i lia med fin utsikt mot  det smaragdgrønne Årdalsvatnet.

Zappa var som vanlig ivrig turkamerat og en sjelden gang står han så lenge i ro at det er mulig å få et blinkskudd. Etter vel 300 høydemeter kommer vi til Eldegard. Den veiløse gården ble fraflytta i 1964. Vi gikk videre til høyre for huset mot Løst.  Istedenfor at vegetasjonen avtar i høyden, ble det mer og mer frodig skog med store furutrær.

På veien her skal man kunne se to svære furutrær som ble fredet allerede i 1928. De skal ha en omkrets på hele 4,4 meter. Dessverre så såg vi ikke disse på turen vår, så kanskje vi må tilbake. Men vi så mange sølvfargede trær som døde pga utslipp fra aluminiumsverka på 60-tallet og gigantiske maurtuer.

Løst er en stølsgrend med tre sel. Fra der er det flott utsikt mot Bøttejuvet på andre siden av Årdalsvatnet. Fra Løst gikk vi videre mot Onsete. Her var det vanskelig å finne stien. Vi kom oss gjennom skogen til slutt og fortsatte så bratt opp til fjellstølen Kvenli ca 800moh.

På Kvenli er det frodig med nydelig utsikt. Dessverre kommer det regn og ikke sol når vi endleig har satt oss tilrette i lyngen for en rast. Nedover tar vi strake veien og det går fort på gode stier mellom furuene.

Det ble mye tråkk på kryss og tvers i skogen og mange fine motiv å ta bilde av. Totalt var vi ute i nærmere fem timer, gikk 10 km og 1000 høydemeter før vi var tilbake i bilen.

Thomas mente at nå hadde vi gått nok i skogen for en stund så da blir det vel tur på stein i høyden neste gang :-)