tirsdag 16. oktober 2012

Høsttur til Møsnuken i Os

Sist helg ble det en nydelig høsttur til det høyeste fjellet i Os - Møsnuken. Toppen rager 639 meter over havet og er dermed kun noen meter lavere enn Bergen stolthet Ulriken  (643 moh).
Jeg har blogget om turen for lenge siden her, men tenkte jeg kunne gi en litt bedre beskrivelse av ruten denne gangen.

Først må du kjøre mot Os sentrum og komme deg til Tøssdal. Enkelt forklart kommer du til Tøssdal ved å kjøre inn Tøssdalsveien vis a vis UnoX og Lyssand bilforretning. Følg Tøssdalsveien til endes og der er det plass til parkering av noen biler. Sti er merket med skilt og den går første del over markene til gården man parkerer ved.

Man kommer raskt inn i skogen og følger god sti bratt oppover.

Etter en del høydemeter flater terrenget ut og man må forsere noen myrer. Så kommer det store valget: Møsnuken bratt eller lett? Vi valgte den bratte rett opp ei skikkelig steinur. Visst kom vi raskt opp, men stien er ikke lett å følge i ura og Zappa var litt engstelig for å falle mellom steinene. Et godt råd er å holde til høyre og følge sti på siden av ura et stykke oppe.

Stien fortsetter over ryggen mot høyre  til toppen. Her er det nydelig utsikt i alle retininger.

I sør ser man mot Fusa og Folgefonna. Mot  vest ligger Lysefjorden, Fanafjellet og utenfor der Sotra.

Zappa koste seg på turen og kunne tenke seg et lite bad, men det var is på vannet.  Utsikt mot Gullfjellmassivet i nord på veien tibake.

Turen tilbake gikk vi langs hele fjellryggen via Tøssdalsfjellet. Stien går forbi den store antenna og videre nedover helt til man kommer ned på marken til gårdene i Tøssdalen.

Utsikten er flott hele veien tilbake i det nydelige høstværet :-) Her ser vi ned mot Søfteland. Totalt tok turen ca 4 timer.