torsdag 15. august 2013

Gravdalen - 850 moh

Det har ikke vært mange innlegg her på turbloggen om nye turer i sommer. Et nytt sted i Utladalen har jeg nå vært siste uken i sommerferien min - Gravdalen. Gravdalen er en støl som i dag er ubetjent turistforeningshytte som drives av Årdal turlag.  Her er tre sel med overnattingsplasser. Les mer her: http://ut.no/hytte/gravdalen
Jeg og muttern, som ferierte med meg på fjellet denne uken, kjørte fra Øvre Årdal og inn Utladalen til stor parkeringsplass ved Hjelle.
 
Herifra gikk vi innover folkevegen mot Vetti. Etter å passert Avdalsfossen, tok vi til høyre og gikk til Avdalen gard som jeg har blogget om før. Mer om turen til Avdalen her: http://turminner.blogspot.no/2010/08/avdalen-gard-utladalen.html
 
 I Avdalen ble vi møtt av nysgjerrige sauer som Zappa synes var ganske skumle.
Kafeen var heldigvis åpen og her fikk vi varme vafler og kaffe :-)
 
 Vi gikk videre oppover stien mot Gravdalen og Stølsmaradalen langs elven og passerte et kvernhus. Jeg spøkte med muttern og sa det var 400 høydemeter igjen, men sa jeg tullet når jeg så reaksjonen hennes på det...
 
 Etter å tatt av fra den T-merkede stien mot Stølsmaradalen passerte vi på god bro over elva med det flotte navnet Slufsedaøla.
Deretter var det oppover, oppover og oppover på fin sti i frodig skog. Det var masse blåbær langs stien og også tyttebær som ikke helt var modne ennå.
 
 Plutselig ble terrenget mer åpen og vi var fremme i Gravdalen. Her sjal det være flott utsyn mot Hurrungane i nord og mot Falketind i øst, men det så vi ikke mye til denne dagen. Skydekket var for lavt til det :-(
 
 Det var uansett en veldig fin tur opp her. God plass til mange for å spise ute og godt med sengeplass i de tre selene. Det hadde vært kjekt å gått opp her en gang og overnattet en sommerdag. Kanskje neste år.
 
Ned igjen samme vei via Avdalen og til Hjelle, gikk turen veldig raskt. Muttern var fornøyd og ikke lei seg for at hun ble lurt til å gå 4 km og 800 høydemeter :-) Vi brukte ca 2,5 timer opp og 1,5 time ned.

3 kommentarer:

  1. Vakre Noreg, dette er en fin tur!

    Hilsen Elisabeth

    SvarSlett
  2. Koselig å lese om Gravdalen.skal dit til sommeren! Var på Avdalen i fjor :) Tusen takk,var det 2,5 timer fra Hjelle,eller Avdalen?

    SvarSlett