søndag 18. august 2013

Trolltunga

Turtuppene har årlig en vårtur på ski og en høsttur til fots. Denne høsten skulle vi egentlig reise til hytta mi på fredag. Etter planen skulle vi så ta buss lørdag morgen fra Hjelle ved Øvre Årdal over Tindevegen til Turtagrø og så gå Utladalen ned, eventuelt med en svipp oppom Fanaråken. Overnatting  lørdag skulle vi ha på Skogadalsbøen. Dessverre førte brann med etterfølgende stenging av Gudvangentunnelen en stopper for denne planen siden reiseomveien ble såpass lang. Det blir kanskje den turen neste år.
Det kom ulike forslag til alternative turer og valget falt på Trolltunga i Hardanger.  Margot hadde vært der tidligere denne sommeren og kunne guide oss trygt avgårde :-)

Vi reiste lørdag morgen ca kl. 7 fra Bergen med to biler, Margot, Mona, Anne Martha, Marit, Bente, Beate og jeg. Vi kjørte over Kvamskogen til Norheimsund og videre til ferjekaien i Tørrvikbygd der vi tok ferge over Hardangerfjorden til Jondal. Fra Jondal kjørte vi gjennom den nye Jondalstunnelen og Folgefonnatunnelen før vi kom til Odda. Fra Odda kjørte vi til Tyssedal og derfra opp den svingete 7 km lange veien til Skjeggedal. I Skjeggedal skjønte vi at dette ikke ville ligne noen av de fjellturene vi vanligvis går. Det vrimlet av mennesker og biler over alt. Mange var i turgrupper som skulle gå på stien som oss eller de skulle sykle inn i dalen og klatre opp jernvegen. I Skjeggedal er det stor parkering til masse biler, men det var nesten fult når vi kom frem ca kl. 10 denne lørdagen. Parkering for 10-16 timer koster kr 100,-.

Stien starter like bak det gule huset med kiosk i og går langs trallebana bratt oppover lia. Man kan velge å gå i trallebana, som ikke lenger er i drift, eller ta stien på høyre side. Jeg valgte stien :-)

Etter hvert så kom også resten av turtuppene over fra trappene til stien. Det var litt glatt på treplankene oppover og like lett å gå i skogen.

I den bratte lia får man fort høyde og utsikt. Det er 420 høydemeter på første kilometeren opp til Mågelitopp.  Her er det greit å ta en kikk ned langs trallebana og se på de som strever seg oppover der.
Videre går stien innover til Gryteskar der vi går til høyre på godt skiltet og T-merket sti.

Det er totalt mange høydemeter som skal tilbakelegges på denne turen. Vi hadde ikke GPS med, men estimerer at man på turen går nærmere 1000 høydemeter. Turen inn til Trolltunga og tilbake er totalt ca 22 km, så dette er en drøy tur for mange.
Selv om det var varmt med gløtt av sol når vi startet, så ble det raskt kjøligere i høyden og vi måtte ta på varme klær.

Når man kommer opp på fjellplatået er stien lett å går. Det er bratt utfor og nydelig utsikt, men ingen farlige partier der de med høydeskrekk (som meg) vil ha problemer. Jeg ville likevel ikke gått turen i tåke eller med dårlig sikt.
Turtuppene koste seg storveis på turen og nøt utsikten mot Ringedalsvatnet og de dramatiske fjellene rundt. Her har vært turisme helt siden 1800-tallet. DNT bygde den gang en ridevei opp til vatnet fra Tyssedal for å lette adkomsten til de flotte området og de mektige fossene her. DNT hadde også rettigheter til fossene, men området ble senere likevel utbygd til vannkraft. Derfor er fossene borte og man kan nå se demninger, tørrlagte elver og spor av anleggsvirksomheten fra 1900 tallet.

Det som overasket oss mest på denne turen var likevel alle menneskene som fant den lange veien inn i fjellet her og som hadde tenkt å gjennomføre turen inn til tross for lite klær, dårlig form, rare sko og lite næring. Over halvparten av de vi traff måtte være utlendinger fra ulike land.  Selv om dette var en fin dag med greie temperaturer var vi virkelig bekymret for noen av de vi så sjanglet innover i fjellheimen. Særlig de vi møte på vei innover sent på ettermiddagen da vi nesten var tilbake ved bilen.  Vi får håpe alle kom seg velberget hjem :-)

Da vi kom frem til selve Trolltunga var det enda mer sirkus enn vi hadde forventet. Her var masse folk over alt som tok bilder og filmet. En lang kø av mennesker ventet til en hver tid på at det var deres tur til å gå ut på stenblokken og bli foreviget hoppende, løpende, liggende eller dinglende med bena fra kanten.

Selv Supermann landet på Trolltunga denne dagen :-)

Jeg valgte rollen som fotograf og er usikker på om det var det riktige. Det var nok vel så skummelt for meg å stå på kanten for å få bra bilder som for de andre å gå ut på selve Trolltunga. Jeg kjente jeg ble dårlig og måte stadig snu meg bort for å unngå å se på hunder og mennesker som virret skjødesløst over avgrunnen.

På turen ser vi også isbreen Folgefonna i det fjerne. Etter å ha gått et stykke på hjemveien kom regnet. Stien var også blitt bløt og gjørmete mange steder pga trakket fra alle turgåere. Vi kom alle greit tilbake til Skjeggedal og da var været bedre igjen. Noen turtupper kom litt før andre, og de første ble sendt avgårde for å handle mat. Siste i troppen var fremme ved kiosken ca kl. 18:30.
For å slippe å kjøre helt hjem, så skulle vi overnatte på Marit sin flotte hytte i Høl hyttefelt ved Vøringsfossen.  Vi kjørte derfor tilbake til Odda, inn til Eidfjord og opp Mobødalen.  Det ble en hyggelig kveld med deilig laksemiddag :-)

Søndag ble det lang frokost før vi kjørte gratistur over den nyåpnede Hardangerbrua i øsende regnvær. Broen var kjempeflott og turen fra Vøringsfossen til Bergen via Voss, tar nå kun 2 timer og 40 minutter :-)
Tusen takk for turen damer! Gleder meg allerede til neste tur :-)