lørdag 21. mars 2015

Fra Hamlagrø til Kvamskogen med Bergen Turlag

Helgen 13 - 15 mars kom endelig våren til vestlandet :-) Jeg hadde for lenge siden under tvil, lånt bort bilen til min datter denne helgen. Hun og noen venninner skulle på jentetur til Hemsedal og jeg liker at ungdommen kommer seg på fjellet og at det skjer med trygge og gode transportmidller. Jeg fikk litt panikk når jeg skjønte at yr.no lovet oss strålende sol, gode temperaturen og lite vind akkurat denne helgen da jeg var billøs og ikke kunne komme meg til fjells. Redningen ble en dagstur søndag 15. mars med Bergen og Hordaland turlag fra Hamlagrø til Kvamskogen der det var busstransport både fra og til :-)
Turbeskrivelse fra turlederne: Turen går fra Hamlagrøosen og sørover ca. 6 km mot Vending. Derfra går turen mot Solheimsdalsvatnet og sørover og vestover inn i Fugladalen til Fossavatnet. Vi fortsetter sørover Fugledalen til Fugladalsviki og Myklavatnet. Over dette, ned til Botnatjønn, mot Bårfjellet og til Byrkjesete. Vi renner veien ned til riksveien hvor innleid buss henter oss. Denne turen krever at du er i bra form og har erfaring fra skiløping fra tidligere. Turen tar ca. 7 time
Jeg var litt skeptisk siden jeg ikke har gått vinterturer med Turistforeningen før. Selv om jeg har gått mye på ski og er i bra form, kan jeg være ganske pysete i bratte nedoverbakker.... I tillegg kan høydeskrekken slå inn om det er stup og høye smale skrenter. Særlig siden jeg skulle være med alene, var jeg litt engstelig på tross av at jeg har gått både til Vending, Høgabu og litt på kryss og tvers i området tidligere...

 
Bilder fra turfølget fra Hamlagrøosen i sporet som går mot hytta Vendig.

Jeg ble med bussen fra Åsane siden jeg måtte levere en hundevalp jeg passer for tiden, i pensjon til muttern der. Transporten og opplegget var svært velorganisert og jeg ble sittende med en hyggelig dame på veien oppover mot Bergsdalen. Bussturen var kanskje det verste på hele turen for noen. Damen ved siden av meg hadde det ikke noe godt når bussen slynget seg oppover dalen på smale veier og vi kunne se langt ned i stupet fra vinduet. Vel fremme ved Hamlagrøosen var det frem med ski og sekker for klargjøring til skitur :-) Det var 3 minus, bitte litte grann vind og strålende sol. Ski ble smurt med blå V40 og så var hele 80 glade deltakere på gli bortover løypen.

 
Bilder av turfølget der det går opp og ned og utsikten er upåklagelig :-)

Før den første bakken ble det et oppsamlingstopp. Det er lurt med stopp for å samle gruppen når man er så mange. Det var to turledere foran, to bak og i tillegg et par som gikk i midten. Jeg er selv bare nærturleder, men da det ble sendt ut e-post at de ønsket flere turledere på denne turen, så meldte jeg meg å sa jeg allerede var påmeldt. Hadde sikkert gått greit det, men de hadde fått nok turledere uten at jeg måte bidra.

 
Bilder av siste nedkjøring før lunsj og samling av turdeltakerne i "bånn".

Jeg valgte skifeller før første bakke og tror kanskje ikke det var så lurt. Fint oppover, men siden det gikk mye opp og ned og bort innimellom, så kan det være at det hadde vært like greit med smørning. Det verste jeg vet er å kjøre ned med feller, men når neste oppoverbakke er like bortenfor, så blir det til at man gjør det likevel.... 

 
Bilder fra lunsjapuse og turen videre.

Det var helt greit tempo på turen og mange stopp så man fikk samlet gruppen. I tillegg hadde vi en lunsjpause i en herlig vindstille dal. Vi hadde solen i ansiktet hele veien og jeg gikk for faktor 50. Litt i meste laget kanskje, men når man ikke har sett snurten av sol på lang tid, så er det greit å ikke ta sjansen på å bli brent.

 
Bilder fra turfølgets forsering av den bratte skavlen.

Det fine med å gå tur i kupert terreng som vi har mest av på vestlandet, er at det aldri er kjedelig. Man går i en dal og opp på en topp og stadig får man nye utsikter, nye fjell og nye blåner. Slik var det her også. Den mest utfordrende øvelsen på turen var å komme over en bratt skavl der snøen var dårlig feste i og skaren lurte under. Alle kom fint over selv om det tok litt tid når 80 stykker skal gå en og en.

 
Bilder av "fuglen" ved Fuglafjell, og herlig nedkjøring med folk på kryss og tvers.

Vi passerte Fuglafjell på veien som rager 1334 meter over havet. En dame som gikk i nærheten av meg fortalte at grunnen til navnet på fjellet var en steinformasjon som ser ut som en fugl. Kan du se den på bilde over?

  
Bilder fra pause ved og turen videre over Myklavatnet.

Høyeste punktet på turen var på 1025 meter. Jeg burde nok ha kunnet kommet med data om både lenge, tid, stigning m.m. etter at jeg har fått den supre Suunto-klokken, men jeg må jo også klarte å bruke vidunderet :-) Ja, jeg satte den på, på skitur og den fant GPSene og alt, men så har jeg visst satt den på pause et sted og det oppdaget jeg ikke før vi var gått ganske langt. I følge klokka gikk vi 16,5 km (da her den luftlinje på deler av turen) og laveste punkt på ruta var 358moh.

  
Bilder av siste stopp før det går bratt ned til Kvamskogen.

80 stykker på tur er ganske mange. Jeg traff kun en jeg kjente fra før, Tore som også er turleder og jobber i banken. Ikke lett å se om man kjenner noen heller når alle har solbriller, luer og gjerne klær man ikke ser de i til vanlig.

  
Bilder av nedkjøring mot Kvamskogen.

Nedkjøring mot Kavmskogen gikk mye bedre enn fryktet. Rumpa måtte vel nedi et par ganger, men det var veldig kontrollert. Jeg var egentlig mest bekymret for å havne sist i gruppen, for det ville jeg synes var et nederlag.. Så pysete er jeg nå ikke.. tror jeg :-)

 
Bilder av turdeltakere i fin fart nedover.

Siste stykket ned var mest utfordrende fordi det var et merkelig føre med skare og nyfrosset sløsj. Alle kom likevel trygt og velberget ned til samlingsstedet og ikke lenge etter kom bussene å plukket oss opp. En virkelig fantastisk tur som jeg vil anbefale til alle. Den arrangeres stort sett hvert år så det er bare å legge den inn i planen for 2016. Takk for turen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar