onsdag 8. april 2015

Påsketur rundt Søre-Knipen

Mange går på toppturer til Søre-Knipen som ligger i utkanten i den sørvestlige delen av Jotunheimen. Les mer om denne turen her: http://ut.no/tur/2.1322/ Selv synes jeg det er vel så fint å gå rundt denne toppen og særlig er det greit om man ikke har Topptur- eller Randonneeski eller generelt er litt pysete i bratte bakker, slik som jeg :-)


Bilde fra ut.no med trukket linje langs ruten.

Årets påskeferie på hytta under Mannsbergi startet med bra vær og hyggelig besøk av muttern og min lillesøster, Nathalia. Det er ikke alle som er så heldige som jeg å ha en halvsøster som er nesten 40 år yngre enn meg :-) Det er ikke første påsken hun er med på hytta, og hun blir bare flinkere å flinkere på ski selv om hun bare er 10 år.

  
Bilder av søstrene klar for en natt i naturen, og teltet utenfor hytte neste morgen.

Jeg hadde lovet lillesøster at vi skulle teste å ligge en natt ute i telt. Natt til tirsdag 31.mars sov vi derfor ute for første gang i telt på vinteren. Det gikk kjempefint selv om vi gikk inn tidlig på morgenen og sov noen timer ekstra i varme senger.

 
Bilder av utsikt ned mot nedsnødde hytter og Nathalia i bakken.

Så var vi klar for påsketuren rundt Søre-Knipen som ligger like bak hytta. Vi gikk bratt oppover med feller og fikk raskt utsikt mot Torolmen, hyttefeltene på Sletterust og Mannsberg og ned Tyedalen.

 
Bilder av Nathalia og masten på Søre-Knipen, og siste bakken opp mellom den og Graveskarnosi.

Været var upåklagelig med sol, lett skydekke, lite vind og ca 5 minusgrader. Føret var perfekt med en hard såle og 10-15 cm pudder på toppen. Vi hadde en deilig lunsjpause i den lune dalen mellom Søre-Knipen og Graveskarnosi med herlig utsikt over mot Filefjell.

 
Bilder av Hurrungane og mot Stølsnostind, Falketind, Uranostind.

Høyeste punkt på turen er der man runder baksiden av Søre-Knipen 1447 meter over havet. Her er det utsikt mot mange av de kjente 2000-meterstoppene i Jotunheimen vest. Området her ligger ofte midt i værskillet mellom øst og vest og det kunne man også se i deg. Mot øst var det skyfri himmel og mot vest ble det mer skyer jo lenger man så. Hurrungene var derfor inntullet i et lett skylag, men det mer østlige toppene som Stølsnostind, Falketind og Uranostind var synlige i all son prakt.

 
Bilder av en bu som televerket nok har benyttet i sin tid, og lillesøster på vei nedover langs den permanent "kvistede" løypen.

På baksiden av Søre-Knipen kommer man inn på ruten til toppen som er permanent "kvistet" med høye jernstenger. Disse er nok i sin tid satt opp for å gjøre det tryggere å komme opp til og fra masten og anlegget på toppen her. Nå er det en del stenger som er knekt av ras og slitt av vær og vind, men de gjør fortsatt nytten og er en god trygghet for oss som ferder i dette området der det ofte ikke er så mange andre folk å se.

 
Bilder av Søre-Knipen, og lillesøster som var først nede ved hytta :-)

Vi fulgte stengene helt ned forbi et gamle skiferbruddet, til hyttefeltet Mannsberg og tok så veien mot øst direkte til hytta. Nedkjøringen var herlig i slikt føre :-)

For tilreisende som ikke kan gå fra hytteveggen er det rikelig med oppbrøyta parkeringsplasser langs veien her. Der er det bare å parkere helt gratis og så å ta peiling rett opp mot Søre -Knipen som er lett synlig fra veien.

  
Bilder fra Nathalia og Lise på vei opp og på vei ned.

Denne klassiske påsketuren er så fin at vi tok den likegodt en gang til på skjærtorsdag. Da var min venninne lise kommet fra Oslo og hun ble med. Været var nesten like bra, men litt kaldere vind og litt hardere føre. 

  
Bilder av turen mot Vetle-Knipen før den gøye delen av nedkjøringen, og telt i fullmåneskinn.

Siden grunnen til jeg har anskaffet med nytt telt er at Lise og jeg som skal på "ekspedisjon" i pinen, så måtte også Lise trenes i å slå opp telt og sove ute. Påskeaften var en fantastisk kveld med deilig lammelårmiddag laget av et vennepar som kom på besøk, fyrverkeri fra mange av de andre hyttene og en strålende fullmåne. Da passer det godt å krype inn i teltet i 10 minus selv om det er god fyr i peisen i hytta .... :-)

Teltet som jeg har fått i gave til min 50årsdag tidligere i år fra mine utrolig greie venner og naboer, er et Hilleberg Allak. har gjort en del undersøkelser før valget falt på denne modellen og er strålende fornøyd så lang. Lett å sette opp selv med votter og lett å bære med sine 3 kg. Det fungerte også bra å sove i for meg og Lise. Nå kan vi absolutt si at "vi har vært ute en vinternatt før" :-)

Det ble en svært bra påske, men mange flere turer også. Blant annet en tur over fra Sletterust til Filefjell, men den ruten har jeg blogget om før. Påsken ble bare så alt for kort,, men heldigvis er det skisessong lenge enda. På fredag drar jeg med Turtuppene til Finse og det gleder jeg meg til. Må bare pakke sekken litt tungt så jeg får trening til "ekspedisjonen" :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar