tirsdag 5. mai 2015

Tyinosen - Eidsbugarden og Fondsbu

1. maihelgen var for lenge siden avsatt til "pre-ekspedisjon" og trening til pinsen da Lise og jeg skal ta Josten på langs.  Min søster Beate har siste året snakket om at denne helgen ville hun bestige Uranbostind og det ble derfor slått to fluer i en smekk. Jeg og Beate dro fra Bergen torsdag 30. april etter jobb og tok en overnatting på hytta mi ved Mannsberg/ Sletterust. Fredag 1. mai kom Lise fra Oslo og kl 13. var vi klar for å gå inn til Eidsbugarden.

Bilder av klargjøring på parkeringen, og Lise og Beate i fin flyt over Tyin.

Vi valgte å sette Lise sin bil på parkeringen ved Tyin Panorama i tilfelle vi kom der med beltebil på returen. Det går beltebiler i rute hele vinteren inn til Eidsbugarden og de er greie å ta om man ikke er på treningsleir slik vi var. Det er kledelig å gå over Tyin fra den siden så vi kjørte heller tilbake til Tyinosen ved fylkesgrensen mellom Sogn og Fjordene og Oppland, og parkerte der.

Bilder av utsikt tilbake til Tyinosen og glade jenter med tunge sekker.

Ruten inn her er ikke kvistet, men den er lett å gå og høyspentmaster er de beste merkene man kan ha. Vi hadde pakket godt i sekkene for å trene på tunge bører. Selv Beate hadde solidarisk fylt sin sekk med litt av hvert som kunne komme til nytte.

Bilder av skispor over Trollsjøen, og Falketind.

Ved Fonnkloppeggi tok vi av fra vatnet og fulgte høyspenten over en høyde og ned på Trollsjøen. Det var dårlig med troll der, men om kvelden på hytta ble vi kalt "Huldrene fra Trollsjø" :-) Det var et fantastisk slikeføre, sol, noen godværsskyer, vindstille og et par minusgrader.

Bilder av meg med utsikt inn Koldedalen, og sporene våre med Breikvamsnosi bak.

Vi krysset Koldedøla på broen selv om elven fortsatt ikke viste noen tegn til å smelte, og gikk så videre mot Tyinholmen. Fra Tyinholmen fulgte vi samme rute som beltebilene og snart kunne vi se Eidsbugarden med Fondsbu, hotellet og hyttene.

Bilder av Lise siste stykket ned til Eidsbugarden, og gode turvenner klar med "ankerdram" :-)

Turen tok ca 5 timer var på 17 km og med stigning på ca 300 høydemeter.  Med tung sekk 13-15 kg var vi likevel ganske slitne og det var utrolig deilig med en kald øl og en varm dusj før middag.

Bilder av sovesalen vår, og Solbjørg som synger under middagen.

Fondsbu er en betjent turistforeningshytte med 100 senger. Vertinna der Solbjørg, er viden kjent for sin gjestfrihet. Hun var med i TV-serien Fjellfolk som jeg likte veldig godt selv om jeg ser lite på TV. Vi hadde bestilt på plass der, men siden det var helt fullt, så ble det sovesal på oss. Etter en herlig middag og koselig aften i peisestuen gikk vi tidlig til køys. Å sove på sovesal gikk helt greit for meg, men er man vant til å ha det kaldt og stille, så er det nok kanskje litt verre...

Bilder av Uranostind sett fra Tyin (gammelt bilde), og jeg på tur mot toppen.

Neste morgen var det deilig frokost, smøring av niste og så var vi klar for den store toppturen til Uranostind. Uranostind er en av de desidert vakreste tindene i landet med  sin 2157 meter over havet. Vi hadde alle tre vært på toppen tidligere, men ikke sammen og ikke på ski.

Selve skituren til Uranostind har fått sitt eget innlegg her: http://turminner.blogspot.no/2015/05/skitur-til-uranostind-2157-moh.html

Se også min tur til Uranostind fra i sommer her: http://turminner.blogspot.no/2014/08/uranostind-2157-moh.html

Bilder av personalet på Fondsbu, og bluesband i peisestuen :-)

Det var sesongavslutning på Fondsbu denne kvelden 2. mai. Det var derfor hyllest til vinterens personale, restebuffe til middag og stor stemning med rock-og bluesbandet Twang fra Årdal i peisestua. Sjelden har jeg sett så mange  solbrente og ullkedde festdeltakere med gnagsårplaster, synge fra full hals. "Huldrene fra Trollsjø" fikk seg også en svingom før de tullet seg inn i silkesengetøyet og sovnet før midnatt.

Bilder av Lise og Beate ved en beltebil, og på Tyin.

Neste morgen var det mange som sov lenge og bestilte seg plass med beltebilene. Vi derimot var friske og opplagte tidlig til frokost og klar for ny tur tilbake over Tyin med tunge sekker. Vi valgte å gå over vannet den kjedelige ruten. Det var litt kaldere, litt mer skyer og snøfnugg i luften når vi startet. Føret var godt og det gikk radig over vannet.

Bilder av Beate og meg i lunsjen, og skøyting mot Tyinosen.

Etter hvert kom solen frem og det ble minst like varmt som dagene før. Vi tok en god lunsjpause midt på vannet og studerte kartet for å finne ut om vi skulle gå mot Tyinkrysset eller Tyinosen. Det ble til at vi skilte lag. Lise gikk til bilen sin på parkeringen ved Tyin Panorama og Beate og jeg gikk vestover inn Årdalsfjorden mot Tyinosen til min bil. Etter hvert fikk vi dreisen på skøyting med fjellski og tung sekk og de totalt 16 km gikk unna på 3, 5 time selv med en lang pause.

Tusen takk for en strålende helg som man kan lever lenge på! Neste 1. maihelg er allerede booket :-)