torsdag 20. august 2015

Rundtur til Stølsmaradalen

Første uken i august var siste uken i min over seks uker lange sommerferie. Tiden hadde gått fort og denne uken var planen å få unnagjort litt forefallende arbeid på hytta, gå dagsturer og ikke minst få med meg aktiviteter i forbindelse med Målrock. Målrock er en rockefestival som arrangeres i årlig i Årdal kommune. Nytt av året var at de også hadde lagt inn et eget friluftsprogram. Onsdag 5. august var det satt opp fellestur fra Hjelle med rundtur til Stølsmaradalen og her møtte jeg opp sammen med en gjeng andre turdeltakere.

Fakta:

  • Stølsmaradalen er en ubetjent DNT-hytte med 7 sengeplasser som ligger idyllisk til på sørsiden av Hurrungane.
  • Letterste rute til hytta er fra Hjelle i Øvre Årdal og følge rute til Avdalen Gard og derfra merket sti.
  • En tyngre rute på ca 10 km er å gå fra samme sted, men via Vetti Gard og opp den bratte Brendeteigen. 

Turfølge på vei inn til Vetti Gard og turiststasjon
Vi møtte ved parkeringen på Hjelle kl. 9 og gikk Folkevegen nesten 5 kilometer inn til Vetti Gard og turiststasjon. Denne sommeren har det igjen vært aktivitet på Vetti og her kan man få servering og overnatte. I tillegg har det kommet beitende storfe på gården som skal sikre kulturlandskapet.

På stien inn mot Vetteisforssen og hengebru over Utla
Etter Vetti Gard tok vi stien innover Utladalen som går mot bunnen av den mektige Vettisfossen. Vi gikk ikke helt inn til fossen, men tok av på nylig oppgradert hengebro over Utla skiltet mot Stølsmaradalen. Sen snøsmelting i år har gjort at det var stor vannføring i elver og fosser i hele området.

Turfølge i den frodige lia mot Brendeteigen
Etter broa gikk stien i frodig skogsbunn oppover mot den bratte Brendeteigen. Her spiser man raskt høydemeter og det er bare å glede seg til utsikten mot Vettisfossen.

Vettisfossen sett fra Brendeteigen
Vettisfossen er det høyeste uregulerte fossefallet i Norge og Nord-Europa med fritt fall på 273 meter. Og den ble fredet allerede i 1924. Denne dagen hadde yr.no meldt godt vær og det hadde lenge sett lovende ut. Dessverre så begynte det å sive skodde inn dalen etter hvert som vi beveget oss oppover.

Christoffer som var turleder, i ei steinur
Stien opp Brendeteigen er stort sett god selv om det er bratt. Noen få partier må man klyve litt, men uten at det blir direkte luftig. Selv jeg synes dette gikk helt greit :-)

Hele turfølget oppe på platået mens tåken stadig blir tjukkere
Da vi vel var oppe på platået der stien går nesten flatt innover dalen, var dalbunnen til Utaldalen fylt med skodde og den etterlengtede utsikten mot Vettisfossen mellom Falketind og Stølsnostind kunne vi bare drømme om.

Skilt ved stikryss i skodde
Vi gikk innover til stikrysset der vi kunne velge å gå direkte tilbake mot Avdalen eller fullføre helt inn til Stølsmaradalen. Her ble det tatt en pause og litt rådslaging om videre veivalg. Jeg hadde veldig lyst å gå helt inn til hytta og noen andre også, så da ble det det.

Sti mot Stølsmaradlan i tett skodde
Vi håpet i det lengste at skodda skulle lette, men det så lenge veldig mørkt ut. Det gir en egen trolsk stemning å gå på god sti i skogen når tåken er tett rundt.

Siste broen før Stølsmaradalen
På tross av den trolske stemningen skulle jeg så veldig gjerne sett litt mer her. Jeg har hørt at utsikten er magisk både mot Hurrungane og tindene i sør.

Hyttene i Stølsmaradalen
Plutselig kom vi inn på en lysning i skogen og så de koselige hyttene ligge foran oss. Det var folk på hytta her som hadde overnattet fra dagen før. Vi tok en pause og håpet på at solen fikk tak og fjernet skodda.

Turfølge på vei mot hytta og Storebekken til høyre
I løpet av pausen så lettet det litt og jeg vurderte en stund å bli værende her litt til. Jeg valgte likevel å følge gruppen tilbake. En ting er sikkert, det blir ikke så lenge til jeg skal inn her igjen og da vil jeg ha med mat og sovepose slik at jeg kan overnatte på dette idylliske stedet.

Utsikt inn dalen mot Hurrungane
Vi startet på returen samlet. Først gikk vi 1 km tilbake til stikrysset og så tok vi der inn på stien mot Avdalen Gard.

Filmcrewet var dårlig skodd
Vi hadde på turen med to hyggelige lokale ungdommer som hadde med filmutstyr og i oppgave å lage film i forbindelse med Målrock. De hadde først tenkt å bare bli med på deler av turen, men fant ut at de ble med hele veien. Det var spreke gutter, men dårlig utstyrt i treningstøy og joggesko. Jeg gav til slutt det ene paret mitt med ullsokker til han ene.

Vettisfossen
Det ble etter hvert klart at fimcrewet ikke kunne holde følge med resten av gjengen på returen tilbake. Christoffer hadde det travelt og skulle tilbake for å lage sponsormiddag på Svalheim Gard. Jeg hadde god tid og noe turledererfaring fra Bergen Turlag, i tillegg til at jeg hadde gått den stien vi nå skulle gå tidligere. Det ble derfor til at Christoffer gikk raskt videre med de andre, og jeg tok det rolig med filmcrewet.

En av de store elvene uten bro vi måtte krysse
Turen tilbake er ganske langdryg og det ble også brukt tid til filming når skodda endelig startet å lette. Vi måtte også forsere flere elver uten bro og særlig den ene var en skikkelig utfordring.

Regnbue i gjeldet der Vettisfossen renner ned og skodde på toppen til Falketind og Stølsnostind
Det ble stadig finere vær og solen kom etter hvert gjennom. Helt lettet det dessverre aldri så den virkelige panoramautsikten får vi ha til gode til neste gang.

Timelaps fra Utladalen
Solen varmet etter hvert godt og vi tok oss god tid til stopp både for å hvile, spise og ikke minst filme. Selv om tindene fortsatt lå inntullet i skyer, var den dype Utladalen likevel et imponerende skue.

Fin sti ned mot Avdalen Gard
Etter en evighet på platået høyt oppe i dalsiden, startet stien å slynge seg nedover i den frodige skogen på vei ned mot Avdalen Gard.

Avdalen Gard
Gutta i filmcrewet var meget lettet når Avdalen Gard kom til syne. Her kan man både få servering og overnatting. Gutta valgte å ta pause her, mens jeg fortsatte tilbake de siste kilometerne til Hjelle der bilen min var parkert. Turen totalt er på 21 kilometer og vi hadde brukt nesten 9 timer. Uansett en fantastisk tur som står på programmet igjen om ikke lenge :-)

Hytta med ved på tunet
Mens jeg hadde vært på tur hadde min faste vedleverandør kjørt opp 1000 liter tør bjørkeved og tippet den på tunet.  Nå gjensto det bare å få denne i hus, men det hadde ikke jeg tid til nå.

Helgrilet hjort på Svalheim Gard
Jeg hadde Målrock festivalpass og om kvelden var det første konsert ute i Utlandalen på Svalheim Gard. I tillegg skulle det serveres helgrillet hjort. Det ble derfor kun en tur i dusjen før jeg tok bilen tilbake til Utladalen.

Karl Seglem siller trolsk musikk på bukkehorn
Det er en terskel å dra på slike arrangementer alene når man ikke kjenner noen, men er glad jeg tok turen ned. Hjorten smakte godt og konserten med Karl Seglem som forøvrig er fra Årdal, var magisk og trolsk mellom fjellene. En smakebit fra musikken hans kan du høre her: https://www.youtube.com/watch?v=b3eWLI2H-RM

De neste dagen ble det mange gode musikalske opplevelser og mer jobbing på hytta.  Så var sommerferien 2015 slutt :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar