tirsdag 4. august 2015

Turistvegen over Folgefonna fra Sunndal til Odda

Fakta:

  • Folgefonna er Norges tredje største en isbre og består av Sørfonna (167 km2), Midtfonna (11 km2) og Nordfonna (26 km2). Breen er på det tykkeste 400 m, og høyeste punkt er 1662 meter over havet og det stedet i Norge med mest nedbør.
  • Folgefonna nasjonalpark ble etablert i 2005.  Har et arealpå totalt 545 km2 der isbre utgjør 207 km2.
  • Turistvegen over Folgefonna er en historisk vandrerute mellom Sunndal og Odda på totalt ca 24 km og ca 1600 meter stigning. Turen kan gjennomføres etappevis eller i ett med overnatting på turistforeningsehyttene Fonnabu Bresenter eller Holmaskjer. Merk at man må ha med brefører over breen. Ta eventuelt kontakt med Folgefonni Breførarlag i god til før turen planlagges.

Skilt ved start på Turisvegen ved Sunndal
Denne sommeren hadde jeg planlagt å ta turen over Folgefonna. Jeg tenkte at det kunne være en fin oppgave også som egentrening i forbindelse med sommerturlederkurset i regi av Bergen og Hordaland Turlag som jeg deltar på i år. Her skal vi finne en tur på en av lokallagets hytter, gå turen og så beskrive ruten som et turforslag. Jeg har gått til Fonnabu og overnattet der en gang for mange år siden i regnvær og hadde veldig lyst på både bedre vær og breføring over fonna denne sommeren.

Parkeringsplassen i dalen ca 1 km fra Sunndal
Helt fra starten av juli har jeg vært i kontakt med Folgefoni Breførarlag for å høre når de hadde turen over breen, men vanskelige snøforhold og dårlig vær har ført til at få turer har blitt gjennomført til nå.  Selv om det flere steder er oppgitt at det er daglig breføring mellom Fonnabu og Holmaskjer, må man avtale dette i god tid og det må være mist 6 påmeldte for at turen går.
Siste uken i juli var værmeldingene lovende og breførerne hadde mulig en tur over onsdag den 29. Mandag kveld fikk jeg den gledelige meldingen om at det ble tur og tirsdag morgen satte jeg tidlig kursen fra Bergen mot Sunndal.  Jeg var usikker på parkeringsforhold, men det ble gjort til skamme av en stor flott parkeringsplass kun en kilometer opp i dalen fra Sunndal.

Turistvegen ved bro over Bondhuselva ved Sandarvollen
Fra parkeringen fulgte jeg Isvegen ca 1,5 km, en grusvei som opprinnelig ble anlagt i forbindelse med at man hentet is fra Bondhusbreen på 1860-tallet. Derfra tar Turistvegen av mot venstre og snart startet stigingen oppover Hillerslia på det som tidligere ble kalt Keiserstien.

Stien er god og går gjennom frodig lauskog
Stien her har vært brukt av turister siden midten av 1800-tallet da utenlandske turister valfartet til den ville naturen her. På det meste var her 2-3 skipsanløp i uka og opp til 15 000 utenlandske turister var innom Hardanger hvert år frem til starten av 1900-tallet. Mange nøyde seg med å se fjell, fjord og isbre på avstand, men noen ville også ta turen opp til breene. Det ble derfor anlagt ridestier opp til brekanten på begge sider og i tillegg hesteskyss over breen. Denne ruta er det som i dag har fått navnet Turistvegen over Folgefonna og den fulgte også jeg bortsett fra at jeg heldigvis slapp å sitte på en hest :-)

Utsikt mot Bondhusvatnet
Man spiser raskt høydemeter oppover de 18 svinger til Gardshammar. Denne dagen var det varmt og fint med gløtt av sol og nydelig utsikt ned til Bondhusvatnet. Den berømte brearmen Bondhusbreen, så jeg bare et glimt av i starten på ruten.

Sauer ved Gardshammar
Etter at man passerer tregrensen dukket stølen Gardahammar opp. Da hadde jeg gått i ca 2 timer og unnagjort nesten halvparten av høydemeterne så da var tid til en lengre matpause. Jeg møtte også noen flere turgåere her i tillegg til beitende sauer. De andre jeg møtte var alle bare på dagstur opp til Breidarblikk eller Fonnabu.

Fint oppmurt vei mot Breidablikk
Etter pausen fortsatte jeg oppover litt slakere bakker forbi Botnavatnet og videre i nordlig retning til Gjeldfeskaret. Her er stien delvis oppmurt og det er lett å se for seg at den en gang i tiden kan ha vært egnet for hesteskyss. Fra Øyramerkjevatnet og oppover mot hytta Breidablikk var det en del snøfonner.

Hytta Breidablikk ligger vakkert til 1322 meter over havet
Hytta Breidablikk er en ubetjent hytte med 4 senger som ligger vakkert til 1322 meter over havet. Her tok jeg nok en liten pause i solen og nøt utsikten  :-)  Videre er det en sjarmøretappe på 1,5 km til Fonnabu over det høyeste punktet på dagens rute som er Fonnanuten 1454 meter over havet. Fra Fonnanuten har man utsyn i alle retninger og kan også så vidt skimte hyttene ved brekanten.

Utsikt mot Nordfonna
 Fra stien ser jeg over til Nordfonna der Folgefonna Sommerskisenter eller Fonna Glacier Ski Resort,
 ligger. Her var jeg på besøk en tur første uken i juli i sammen med en venninne. Her er skitrekk der man kan kjøpe både dagskort og enkeltturer. Vi tok en enkelttur med fjellski første dagen og gikk de to kilometerne opp til nordfonnas høyeste punkt der det var kvistet løype til. En super tur med vakker utsikt i alle retninger. Dagen etter sto vi i trekket med randoneé. Planen var også å få luftet skøyteskiene i de oppkjørte løypene på toppen av trekket, men været skiftet og vi valgte heller å dra videre.

Fonnabu Bresenter med Folgefonna i bakgrunnen
Fonnabu Bresenter er en selvbetjent turistforeningshytte med flere bygninger som ligger vakkert til ved brekanten 1450 meter over havet. Hyttene har totalt 27 sengeplasser og er godt utstyrt med et variert lager med matvarer. Her kan man til og med steke brød i gasskonfyrer. Selv hadde jeg den ene hytta helt for meg selv og koste meg med å steke pannekaker :-)

Folgefonna i kveldslys
Det var litt skyer når jeg nådde frem til hytta litt over klokka 15. Turen opp var totalt på litt over 11 kilometer, nærmere 1450 høydemeter og jeg hadde da brukt litt over 5 timer inkludert pauser. Det klarnet stadig mer opp og jeg øynet mulighet for en uforglemmelig solnedgang. Derfor passet det greit å ta en god lur etter middag.

Solnedgang fra Fonnabu
Fra klokken 21 og utover ble landskapet forvandlet i stadig skiftende farger fra solen som var på vei ned i havet. Litt før kl. 23 forsvant lyskulen bak fjellene i vest og det var tid for å legge seg. Brefører fra Folgefonni Breførarlag hadde kommet opp og tatt en hilserunde til de overnattende som skulle videre over breen neste dag. Det var jeg i den ene hytta og to trønderdamer med hver sin tenåringsdatter som hadde slått seg ned i den andre hytta. Alle de andre 10-12 stykkene som hadde vært innom hytta i løpet av ettermiddagen, var gått tilbake sammen vei som de kom.

Brefører og deltakere gjør seg klar utenfor Fonnabu Bresenter
Klokken 08:30 onsdag den 29. juli var det samling utenfor hyttene for neste etappe på turen. Knut fra Folgefonna Breførerlag skulle lose oss trygt over Sørfonna til hytta Holmasjer.  Det var en klar morgen ved hyttene, men skydekket lå lavt over fonna.

Taulaget gjør seg klare ved brekanten
 Vi fikk på oss seler og ble koblet sammen i tau og så bar det inn i det hvite.

Gløtt av utsikt mellom isbre og lave skyer
På selve turen over isbreen var vi for det meste godt inntullet i lave skyer. Innimellom lettet skyene litt på seg og gav oss et glimt av utsikt. Turen over gikk radigt unna i tre etapper, men noe varme var det ikke så pausestoppene ble ganske korte.

Et lite taulag i fint driv
Når det er fint vær og god sikt pleier man å gå oppom topppunktet på Sørfonna som er 1662 meter over havet.  Her skal det visst nok være veldig fin utsikt i følge Knut. Denne dagen var det ikke noe vits å legge turen over der, så vi gikk direkte mot Holmaskjer. Det er vanligvis også mye sprekker på breen på enkelte utsatte plasser, men pga de veldige snømengdene i år, så vi ingen store sprekker. Knut kunne fortelle at i år var det kommet hele 3 meter snø ved skisenteret på Nordfonna i juli måned.

Hytta Holmaskjer i skodda
Det er ca 5 kilometer over breen og vi ankom Holmaskjer ca kl. 11:30. Turen over breen brukte vi altså 2,5 time på inkludert våre små pauser.
Holmaskjer  er  en selvbetjent hytte med 18 sengeplasser + hems som ligger 1555 meter over havet på et lite skjær som stikker opp av breen.  Ved hytta er det til og med en danseplattning og i følge Knut er det holdt legendariske fester her på denne hytta. Det vitnet også tomflasker i hytta og på toalettet om. Ellers er visst denne hytta veldig lite benyttet til overnatting på tross av rikelig med sengeplasser. Vi gikk inn i hytta og tok en times lunsjpause der før vi fortsatte turen.

Fint oppmurt ridesti ned mot Tokheimskaret
Fra Holmaskjær  gikk vi først på kvistet løype i snøen et godt stykke nedover. Store snømengder på denne delen av ruta i år har ført til at Folgefonna Breførarlag ikke har hatt så mange turer som normalt over her. Jeg var glad for at Knut skulle følge oss helt ned til Odda for det var ikke lett å se den merke stien under alle snøfonnene. Også denne delen av Turistvegen har vært brukt av turister siden midten av 1800-tallet. Det vitnet den fint oppmurte stien ned mot Tokheimskaret om.

Utsikt ned i Stølsdalen og mot Odda
På vei nedover ser man ned i Støladalen hvor det tidligere var stølsdrift. Etter at bygningene ble tatt av ras er driften lagt ned. Vanligvis er dette en svært frodig og grønn dal, men i år holder også snøen stand selv om juli måned snart er omme. Dystre skyer og noen spredte regndråper i luften denne dagen gjør at utsikten ned til fjorden er noe mørk og dyster.

Turfølget forserer en av de mange bratte snøfonnene på vei ned
Jeg er som alle vet en skikkelig pyse :-( Særlig gjelder dette bratte heng og nedoverbakker og ikke minst om disse består av snø som man kan skli på. Det gikk likevel helt greit nedover. Snøen bar fortsatt godt, men var såpass myk at man klarte å få satt skikkelige steg. Noen av de andre valgte å skli på rumpa i noen av bakkene - skikkelige tøffinger de..

Tokheimselva som stuper bratt ned i Sørfjorden
Det er to fine rastebuer langs veien nedover og der benyttet vi anledningen til stadig å plukke av oss noen klesplagg. Det ble merkbart varmere etter hvert som vi beveget oss stadig nærmere havnivå. Selv etter at vi ser Sørfjorden og bygninger i Odda er det et godt stykke ned. Vi hadde planlagt å ta bussen fra Odda kl. 17, men jeg øynte en mulighet til å rekke en buss eller to tidligere. De unge jentene var litt slitne og hadde ikke lyst å skru opp tempoet, så da tok jeg farvel med resten av turfølget og satte opp farten nedover svingene.

 

Siste biten ned til Odda går på fin stølsvei. Der det fra Sunndal var frodig lauskog var det her i større grad granskog. Godt å gå på var det i alle fall og jeg kunne småløpe nedover mens høydemåleren på klokka telte raskt nedover.

Parkering av Turisveiens start ved Odda
Vel nede er det også en flott tilrettelagt parkeringsplass med toalett. Jeg fortsatte de 500 meterne utover fjorden til busstoppet og var i gang med å skifte skjorte da en buss merket med Rosendal kom forbi. I mitt hode skulle det fortsatt være litt tid til min buss kom, men den stoppet og skulle til Sunndal. Klokken var da 15:30 og det måtte være den forrige bussen som var ganske så sen. Vi gikk fra Holmaskjer kl. 12:30 så jeg hadde brukt 3 timer på turen ned de ca 8 kilometerne og 1500 høydemeterne. Også ben og knær hadde tålt turen bra, men jeg må innrømme at jeg hadde ganske mye gangsperr i lårene de påfølgende dagene :-)
Jeg hadde heldigvis med kontanter til bussturen og den tok ca 20 minutter tilbake til Sunndal. Derfra måtte jeg gå opp dalen til parkeringsplassen i underkant av en kilometer på asfalt.
Dette er virkelig herlig tur dette som jeg varmt kan anbefale til alle!
På fergen over til Norheimsund ringte jeg min venninne Margot som var på hytta på Kvamskogen, og jammen fikk jeg ikke deilig middag der før jeg kjørte videre hjem :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar